Törjön ki a szeretet!

Első alkalommal 2013-ban jártam Erdélyben. Nem azért, mert addig nem akartam, hanem azért, mert előtte voltak fontosabb, előrébb való dolgok a mindennapjaimban.
1983-ban, alig 16 évesen szereztem meg a nagymotor jogsimat. Sosem volt előtte motorom és amikor vizsgáztam, akkor sem állt a garázsban semmilyen két kerekű járgány a bordó Csepel biciklimen kívül. A kismotor hajtási engedélyt is motor nélkül szereztem korábban. Szinte minden barátomnak volt valamilyen robbanómotoros járgánya, de nekem édesapám – Isten nyugosztalja – mindig azt mondta, ő sosem fog nekem motort venni. Így hát a vizsga előtti napon kölcsön kapott MZ150 TS-sel vizsgáztam le.

Szóval nem éltünk rosszul, bár nem jártunk külföldre nyaralni, nem volt balatoni nyaralónk, nem kaptunk meg bátyámmal mindent, amit szerettünk volna, de maradjunk annyiban, hogy nem nélkülöztünk. Tehát akár kaphattam volna – ahogy akkoriban hívtuk – kismotort, de apám elzárkózott a lehetősége elöl. Ezt az elvét mindig betartotta, sosem vett nekem motort. Amikor elkezdtem dolgozni és pénzt keresni 20 évesen, természetesen első adódó alkalommal megvásároltam munkatársam eladó sorba került MZ TS 125 motorját, életem első saját járgányát. Voltak ugyan vele problémák – többek közt komplett blokkot kellet vásárolnom néhány ezer Km megtétele után -, de összességében nagyon szerettem. Igaz, hogy néha lerohadtam vele, 90 Kmh-nál többet nem igen tudott, kanyarban kicsit tolta az elejét, előzni is csak módjával lehetett vele, de az enyém volt, szabad voltam, ha felültem rá. Azzal jártam haza, esőben, napsütésben, élveztem minden percét.

Na de visszatérve a gondolatmenetre, kölcsönért folyamodtam. A válasz előre borítékolható lett volna, NEM! Motorra nem kapok egy fillért sem. Viszont szegény bakaként, hogy ne kelljen hosszú órákat buszozással és átszállással töltenem, ha találok egy megfelelő fedett, négy kerekű járművet, akkor hajlandók előre megfinanszírozni életem első autójának árát. Természetesen csakis kölcsön formájában! Mivel akkoriban már kiteljesedni látszott párkapcsolatom, hosszas évődés és tanácskozás után úgy döntöttem, legyen. Hűtlen lettem hát motoromhoz és belehuppantam egy luxus limuzin kényeztető ülésébe. Igen, életem első autója egy Trabant 601 volt.
Aztán folytatódott az élet. Katonaság, munkahely, házasság, lakás, gyerekek, a motor meg egyre jobban kiszorult az életemből. Átvették helyét a mindennapok, autók jöttek, mentek. Hosszú évekig volt ez így. Néha előszedtem szegény nyulat, életre leheltem, mentem vele pár utcányit, majd ismét a feledés homályába merült.

A meghatározó élmény aztán lépten-nyomon ismételte és ismétli önmagát. Délvidéken, Felvidéken, Kárpát-alján, Erdélyben, mindenhol sikerült olyan emberekkel találkoznom, akiket örökre a szívembe zártam. Ők talán ezt nem is tudják, de minden alkalommal libabőrös leszek, ha találkozom velük. Mérhetetlen szeretetet érzek irántuk, tisztelem és becsülöm őket, amiért megmaradtak magyarnak mindazok ellenére, ami körülveszi őket. Tudom persze, hogy ők másképp látják magukat, nem tartanak igényt a sajnálatunkra, maximum a szeretetünkre. Azt igyekszem is nekik megadni. Akár úgy is, hogy ilyeneket írok.

Miért született most ez az írás? Fogalmam sincs. Eredetileg ez is csak egy pár soros Facebook bejegyzésnek indult, de megindult a szekér, hát nem akartam elé állni, nehogy eltaposson. Inkább leírtam nektek ezeket a gondolatokat. Kívánom nektek, hogy belőletek is kitörjön a szeretet, tapasztaljátok meg azt a rengetek pozitív érzést, amit magyar testvéreitekkel való találkozás okoz. Ha nem is írtok róla hosszas, cirkalmas irományokat, azért a történet maradjon meg emlékeitekben.
Ezúton is szeretettel ölellek benneteket magyar barátaim ott, az „idegenben”.
–Lesbat–
Képek forrása: Internet és saját fotók