Drónoznál Montenegróban? 1. rész

Ha szeretnél hivatalosan, engedéllyel drónozni Montengróban, kösd fel a fehérneműt!
Ha pedig magaddal is szeretnéd vinni, készülj fel 1 heti hideg élelemmel a számítógép előtt!
1. rész
Nos, a történet ott kezdődik, hogy évekkel ezelőtt már gondolkodtam rajta, hogy be kellene szerezni egy drónt. Főleg azért, mert a motoros túrák során sok olyan helyen jártunk már, ahol csodálatos panoráma tárult elénk, de akadtak helyek, ahol nem igazán lehetett megörökíteni ezeket az örök emlékeket. Legutóbb éppen tavaly szeptemberben, olaszországi túránk alkalmával jöt volna jól. Sok helyen, ahol megállna az ember készíteni egy fotót, vágóképet, panorámát vagy egy videó snittet, lehetetlen feladat az út menti növényzet miatt. Nem ritka, mikor elhanyagolják az amúgy egyedülálló kilátópontokat.
Ilyenkor sokszor eszembe jutott, milyen jó lenne, ha csak néhány méterrel magasabbról tudnék lőni egy fotót, videó felvételt készíteni. Eddig erre nem volt lehetőségem. Ezért is került szóba egy drón beszerzése.

Persze amint keresgélni kezd az ember rájön, hogy a családi kassza kifosztása nélkül lehetetlen ennek a vágyálomnak a betöltése. Így hát évekig nem is került szóba. Aztán nemrég megjelent a DJI MINI 4 PRO drón, aminek a hirdetésébe belefutottam egy oldalon. Legutóbb még a DJI MINI 2 volt az a drón, aminek tüzetesebben utánanéztem, tehát kicsit elhaladt mellettem a technika világa, így ismét képbe kellett kicsit jönnöm.
Olvasgattam a mini 4 leírását, már-már magam előtt láttam, ahogy csapatok az égen, készítem a jobbnál jobb felvételeket. Aztán szembejött a valóság. Vagy úgy is mondhatnám, hogy lezuhanyt a képzelet beli drónom a fellegek közül. Megláttam az árát és rájöttem, hogy sosem lesz ilyen csoda szerkezetem. Persze ha jobban belegondolok, nincs is rá szükségem, hogy ilyen tudású gép kerüljön a kezeim közé.
Így hát elkezdtem alternatív megoldásokban gondolkodni.
Első felvetés az volt, hogy beszerzek egy használt gépet, azok ára azért kicsit közelebb áll a költségvetéshez. Nézegettem laikus módon mi a kínálat, de őszintén megvallva nem voltam teljesen felkészült a technikai paraméterek értelmezésében és főleg nem tudtam meghatározni, hogy mire is lenne szükségem.
Volt egy másik szál is, egyik barátom említette, hogy a fiának van egy drónja, amit talán eladna kihasználatlanság miatt. De semmi konkrétumot nem tudott róla, így vártam, mi lesz. Jópár hét után kiderültek a számok, de a típust még mindig nem tudtam. De már nem is kellett, mert a számszerűsített összeg megint csak távol állt az elképzeléseimtől.

Megint csak nézőpontot kellett váltani. Egyre jobban éreztem, hogy szükségem van arra a drónra, így hát taktikát váltottam.
A meglévő – profiktól távol álló – technikai ismereteim jegyében elkezdtem felállítani azokat a szempontokat, amiket figyelembe kell vennem, ha vásárlásra adom a fejem.
- Először is eldöntöttem, hogy csak minőségi drónt fogok beszerezni. Olyat, ami már bizonyított, népszerű típus. Nem akartam no name kacatokkal foglalkozni. Jó, tudom, lehet köztük jó vétel, de ahhoz kevés az ismeretem, hogy ezek közt eligazodjak. Azt tudtam, hogy a DJI elöl jár ebben a technológiában, így arra esett a választásom.
- Fontos szempont volt a méret. A motoros túrák során éppen elég a személyes dolgokat elpakolni, nemhogy a technikai felszerelésnek helyet találni. Csak annyit a szemléltetéshez, hogy a cipőm és a papucsom is 45-46-os méretű. Na ezek foglalják a legtöbb helyet egy dobozban a túrák során. 🙂
- Szintén fontos volt a videók minősége. A meglévő kameráim mind tudják a 4K felbontást, így nem volt kérdéses, hogy a drónnak is legalább ennyit tudnia kell. Sőt, ha lehet, legyen 50 vagy 60 fps a képpontok száma.
- Mivel nem szeretném a telefonomat drón navigálására használni ha nem muszáj, saját kijelző is kell a távirányítóra.
- A repülési idő nem volt igazából szempont, mert nem célom a hosszú repülési idő, így hát kiegyeztem volna olyannal, ami legalább 15 percet azért levegőben tud tölteni.
Nagyjából ezek voltak az igényeim és e szerint kezdtem keresgélni a használt piacon. Hát első pillanatra látszott, hogy nem fogok aprópénzért minőséget kapni. Plusz ha kinézek egy jó vásárt, személyesen kell elmennem érte és egy kicsit illene is érteni hozzá, mielőtt hazaviszem. Ebben azért vastagon benne volt a tévedés esélye, lássuk be.
Így hát néhány nap keresgélést követően arra az elhatározásra jutottam, hogy ha már egy szemmel jól látható összeget költök egy ilyen masinára, jobban járok, ha új gépet veszek, garanciával. Talán kisebb eséllyel szaladok a falnak egy ilyen biznisszel, mint egy használttal.
Fentiekből hamar kiderült, hogy nem sok lehetőség maradt. Igazából csak egy-két típus játszott. De ha már úgy döntöttem jöjjön a DJI Mini sorozatból a 3, akkor legyen PRO verzió. Igaz, drágább, viszont az igényeimhez igazodva sokáig fogom használni. A végső választás tehát DJI MINI 3 PRO lett.
Nem akarok senkit sem untatni itt technikai adatokkal, a DJI honlapján minden adat elérhető ezzel kapcsolatban.
Miután össze-vissza bújtam a netet, találtam egy olyan kereskedést, ahol épp akciós volt a kiszemelt áldozat. Nem is kicsit, nagyjából 20%-kal volt olcsóbb a teljes csomag, mint a többi oldalon. Persze, utánanéztem a kereskedésnek, minden rendben volt a webáruházzal, adatokkal, így megrendeltem tőlük a csomagot. Pénteken rendeltem, kedden a GLS automatában csücsült legújabb szerzeményem. Nosza, kezdjünk el drónozni!

Gondoltam én naivan.
Azt tudtam, hogy ha szabályosan szeretnék repülni vele, akkor szükségem lesz néhány dologra.
2-3 hónapja már foglalkoztam vele, hogy mire lesz szükségem, ezért már akkor – a biztonság kedvéért – megszereztem a drón jogsit A1-A3 kategóriában. Akit érdekel olvasson utána. A lényeg, hogy ezzel a papírral már reptetni tudod az általában hobbi célra vásárolt drónodat. Persze ne hidd, hogy a kertedben reptetheted! Eszedbe se jusson! Ahhoz külön engedély kell.
Tehát a jogsim megvolt, de azért az még édes kevés az üdvösséghez!
Megérkezett a drón és már az előtte lévő napokban is és utána is kerestem az információkat, hogyan tovább. Hamar rájöttem, hogy ahhoz, hogy egyetlen centimétert is emelkedjen a kis barátom, papírokat kell intézni.
Regisztráld a drónodat és magadat!
Először is regisztrálni kell a Közlekedési Minisztériumnál a drónt, ahol ha beadtad a szükséges papírt (e papír) és kifizetted az ügyintézéshez szükséges 2.000,- Ft-os díjat, 30 napon belül kapsz egy azonosítót a drónodhoz, amit majd fel kell tüntetned a szerkezeten. Tehát nem fogsz repkedni, mert várod az azonosítószámot. Mondjuk azt nem értem, hogy a mai kor technikája mellett miért ördögtől való elképzelés, hogy meglátogatnék egy online felületet, ahol beírnám az össze szükséges adatot, majd a rendszer generálna nekem egy azonosítót, miután online befizettem a szükséges összeget. Nem, ilyen nincs. Majd egy ügyintéző letölti, feldolgozza és majd elküldi valamikor az azonosítót. Addig csak nézegetheted a drónodat.

Amíg várod az ügyintézést, már regisztrálhatsz is, mint a drón üzembentartója. Újból e papír, letölt, kitölt, szkennel, fizet, csatol, hitelesít, feltölt, várakozás ügyintézőre, ez is 30 nap.

Közben, hogy ne unatkozz, telepítheted a telefonodra az alkalmazásokat, regisztrálsz oda is, mert a DJI-hoz és a Mydronespace alkalmazáshoz is szükséges ez a lépés. A DJI arra kel, hogy aktiváld a drónod (nagyjából ez a lényege) a másik alkalmazás pedig ahhoz szükséges, hogy legálisan reptethesd a drónodat olyan területeken, ahol nem szükséges légtér használati vagy bármilyen külön engedély. Ha a drónod repülési súlya meghaladja a 250 g-ot, akkor még kicsit bonyolultabb a dolog, mert biztosítást is kell kötnöd és annak a kötvényszámát be kell írnod az üzembentartói kérelemre.
Igen ám, de van egy kis bökkenő. A Mydronedpace-szel is csak akkor repülhetsz legálisan, ha már megvannak az azonosítóid. Tehát várod az azonosítókat és mást nem tehetsz.
Ha visszalapozol a bejegyzés elejére, akkor ott ugye az áll, hogy hogyan lehet Montenegróban hivatalosan, legálisan drónozni. Viszont ahhoz, hogy egyáltalán ezen gondolkodni tudjak, végig kellett járni az előzőekben leírtakat. Tudom, bevezetőnek kicsit hosszú, de ha megtudod, hogy ténylegesen mire lesz szükséged Montenegróban ahhoz, hogy egyáltalán eljuss oda épségben a drónoddal, akkor tényleg kösd fel a fehérneműt, mert az sem lesz egy rövid történet.
Mivel igencsak hosszadalmas az ügyintézés, a leírás sem rövid. Ezért áll 2 részből ez a bejegyzés.
Első feladat: Vidd magaddal a drónt!
Evidensnek tűnik ez, de nem az. Legalábbis Montenegróban nem. Ugyanis ahhoz, hogy magaddal vidd a drónodat – kapaszkodj meg – import engedélyre lesz szükséges a montenegrói gazdasági minisztériumtól. Igen, jól olvasod, import engedély. Pedig nem eladni viszed, a tied, ki van fizetve és valószínűleg haza is szeretnéd hozni. Mégis, engedélyre van szükséged, hogy ezt megtehesd.
Jogodban áll persze mérlegelni, mielőtt belefogsz. Két lehetőséged van. Megkockáztatod, hogy nem foglalkozol ilyen hülyeségekkel, berakod a poggyászba, oszt” jó napot, a kutya nem fog vele foglalkozni alapon. Vagy a másik megoldás, hogy szeretnél mindenben szabályosan eljárni és próbálsz utána járni, hogy hogyan fogsz ilyen papírt kapni, amit a törvény előír. Mert ezt sajnos törvény szabályozza, és mint tudjuk, a törvény nem ismerete nem mentesít annak kötelező jellege alól. Jogilag pontosan megfogalmazva ez nem így hangzik, de konyhanyelven is érthető, hogy törvényt sértesz, ha engedély nélkül szállítod a kis repcsidet az országba.
Arról is olvasni, hogy milyen büntetéseket osztogatnak ilyen esetekben és milyen eljárásokra számíthatsz, ha elkapnak a határon, csomagodban a saját drónoddal. Agyrém! De ez van. Első körben lefoglalhatják a drónodat. Ilyenkor 20 napod van arra, hogy elintézd a szükséges engedélyt. Ha ezt elintézed, viheted haza a kis drónodat. Ellenkező esetben a határőröknek lesz egy frankó drónjuk, neked meg nem.
Ha végig gondolod, hogy van 20 napod egy idegen országban hivatalba mászkálni és ügyet intézni utólag, nem biztos, hogy ezt választanád. Arról nem is beszélve, hogy jó eséllyel szabadságot kell kivenned, szállást kell találnod, valószínűleg el kell menned a fővárosba, hogy elintézd. A helyzet pikantériáját még kicsit fokozza, hogy a hivatalos eljárás határideje 30 nap. Akkor nem egyszerűbb inkább előtte elintézni a papírokat, ha lehetőséged van rá?
El kell, hogy szomorítsalak, nem sokkal egyszerűbb.
Az még rendben van, hogy több napi kutatást követően sikerült megtalálnom mindenre a megfelelő válasz és nyomtatványt. Le is töltöttem azokat, nagyjából sikerült is kitölteni őket, de az már nem volt annyira rendben, hogy az ügyintézés nyelvén kell minden papírt beadni. Vagyis bosnyákul vagy szerbül vagy a bánat tudja milyen nyelven. Nekem a fordító bosnyákot jelzett.
Szerencsére idővel kiderült, hogy léteznek kétnyelvű, azaz bosnyák és angol nyomtatványok is, ezért sikerült ezeket beküldeni. Bár a felelősség vállalási nyilatkozatot ettől függetlenül bosnyákul adtam be.
Szóval beküldtem minden szükséges papírt a Gazdaságfejlesztési és Idegenforgalmi Minisztérium ügyintézőjének e-mail címére egy rövid angol nyelvű levél kíséretében. Mivel nem vagyok perfekt angolból – nyagyjából mindent megértek, de nem beszélek angolul – ezért inkább segítségül hívtam a Google fordítót. Lealább annyira, hogy az általam megfogalmazott angol szöveg nem tartalmaz-e hatalmas marhaságokat.
Import engedély beszerzése
Tehát akkor vegyük sorba, mire is van szükség egy import engedélyhez, hogy bevihesd az országba a drónodat a lefoglalás kockázata nélkül.
- A külkereskedelmi törvény 19. cikke és 22. cikke alapján engedélyt kell kérned egy erre szolgáló nyomtatvány kitöltésével.
Ehhez a következő adatokra lesz szükséged:
naziv robe (vrsta i model): | termék neve (típus és modell): | DJI MINI 3 PRO |
Tarifna oznaka: | tarifakód (ugyanezt a számot, ebben a bontásban írd be): | 8525 80 91 |
Serijski broj za dron: | Drón sorozatszáma: | XXXXXXXXXXXX |
količina robe/specifikacija: | áru mennyisége/specifikáció: | 1. KOM. |
vrijednost robe: | áru értéke: | 989.00 EUR |
zemlja izvoza: | exportáló ország: | MAĐARSKA |
zemlja uvoza: | importáló ország (a drónod gyártójának országa): | KINA |
Ovlašćeno lice (broj i datum ovlašćenja) | Meghatalmazott személy (az engedély száma és dátuma) | – |
naziv prodavca robe: | az áru eladójának neve: | – |
uvoznik robe: | áruimportőr (Név, személyi vagy útlevél száma. Útlevél esetén javítsd a szöveget!): | MAGYARFALVI LÁSZLÓ LIČNA KARTA 111111XX |
korisnik robe/operator: | az áru felhasználója/üzemeltetője: | MAGYARFALVI LÁSZLÓ |
namjena uvoza: | az import célja (személyes felhasználásra): | ZA LIČNU UPOTREBU |
Bájos, ugye? Igen, ez csak bosnyákul áll rendelkezésre és úgy is illik kitölteni.

Csak hogy átérezd a probléma lényegét, tekintsd meg ezt a listát, ami a montenegrói tarifakódot azonosítja be neked. 🙂
A lap tetején még fel kell tüntetne a neved, útlevél vagy személyi igazolvány számot, címedet, telefonszámod. Ha ezekkel elkészültél, nyomtasd ki, írd alá és szkenneld be.
Csatolandó dokumentumok
A nyomtatvány második oldala felsorolja, miket szükséges csatolnod az engedély megszerzéséhez.
- Faktura, Račun (ako su dostupni) – Számla, nyugta (ha van)
- Izjavu da ste upoznati sa odredbama Pravilnika o uslovima za upotrebu Sistema bespilotnih vazduhoplova i vazduhoplovnih modela (“Sl.list CG”, broj 11/16); – Nyilatkozat arról, hogy ismeri a pilóta nélküli légijármű-rendszerek és repülőgép-modellek használatának feltételeiről szóló szabálykönyv („Montenegrói Köztársaság Hivatalos Lapja”, 11/16. szám) rendelkezéseit;
- Tehnička specifikacija drona (serijski broj, težina, nosivost i sl.) – A drón műszaki adatai (sorozatszám, súly, rakomány stb.)
- Ovlašćenje za lice koje će podnijeti zahtjev za privremeni uvoz. – Az ideiglenes behozatalt kérelmező személy engedélye. (magyarul személyi igazolvány vagy útlevél másolata)
- Uplatnica u iznosu od: 10 EUR na ž.r.: 832-3161232-94 – Svrha uplate: Dozvola za privremeni uvoz – Primalac: Ministarstvo ekonomskog razvoja – 10 EUR befizetése bakfiókban a 832-3161232-94 számlaszámra. A fizetés célja: Ideiglenes behozatali engedély – Kedvezményezett: Gazdaságfejlesztési Minisztérium. A befizetést igazoló bizonylat másolata.
Napomena: Zahtjevi se podnose na arhivi Ministarstva ekonomskog razvoja, i SVA dokumenta moraju biti na crnogorskom jeziku. – A kérelmeket a Gazdaságfejlesztési Minisztérium archívumába kell benyújtani, és MINDEN dokumentumnak montenegrói nyelven kell lennie.

Egyszerű ugye?
Na de vegyük sorra. A fenti táblázat harmadik oszlopában szereplő adatokat írd be. Természetesen a saját adataiddal.
Következnek a felsorolt csatolmányok.
1. Faktura, Račun (ako su dostupni) – Számla, nyugta (ha van). Mi sem egyszerűbb, ha van számlád a drónról, akkor csatold a levélhez, de nem feltétlenül szükséges.
2. Izjavu da ste upoznati sa odredbama Pravilnika o uslovima za upotrebu Sistema bespilotnih vazduhoplova i vazduhoplovnih modela (“Sl.list CG”, broj 11/16); – Nyilatkozat arról, hogy ismeri a pilóta nélküli légijármű-rendszerek és repülőgép-modellek használatának feltételeiről szóló szabálykönyv („Montenegrói Köztársaság Hivatalos Lapja”, 11/16. szám) rendelkezéseit; Na ez viszont szükséges és mint írták, bosnyákul. Ez először okozott némi fejtörést, mert hát fogalmam sem volt, hogy mivel kellene tisztában lennem, amiről nyilatkozom, de hosszas kutatást követően ezt is kipipálhattam.
Nyilatkozz bosnyákul!
A lényeg, hogy a következőket írd le:
IZJAVA
Izajvljujem, pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću da sam upoznat sa odredbama Pravilnika za upotrebu sistema bespilotnih vazduhoplova i vazduhoplovnih modela („Sl.list CG”, broj 11/16). |
Namjeravam da posjetim Crnu Goru u maju i junu mjesecu 2024. godine i za sopstvene potrebe sa svojim dronom DJI MINI 3 PRO, serijski broj: XXXXXXXXXXXXXX napravim amaterske snimke. |
Predmetna izjava se može koristiti samo u svrhe izdavanja odobrenja nadležnog Ministarstva ekonomije za uvoz drona. |
…………………………………………………….. | |
Podnosilac izjave | |
Paks, 04/14/2024. godine |
Fenti nyilatkozat jelentése:
NYILATKOZAT
Teljes anyagi és büntetőjogi felelősséggel kijelentem, hogy ismerem a pilóta nélküli légijármű-rendszerek és repülőgép-modellek használatára vonatkozó szabálykönyv („Montenegrói Hivatalos Közlöny”, 11/16. szám) rendelkezéseit.
2024 májusában és júniusában Montenegróba szándékozom ellátogatni, saját igényemre amatőr felvételeket készítek a XXXXXXXX sorozatszámú DJI MINI 3 PRO drónommal.
A szóban forgó nyilatkozat csak a drónok behozatalára vonatkozó, illetékes Gazdasági Minisztérium engedélyének kiadására használható fel.
A nyilatkozat kérelmezője
Paks, 2024.04.14. évek
Írd be a saját drónod típusát, sorozatszámát és hogy mikor szándékozol Montenegróba utazni. Fontos mindenhol hangsúlyozni a személyes, amatőr használatot. Végül írd be a helyiség nevét, ahol tartózkodsz és a dátumot, majd nyomtasd ki, írd alá, szkenneld be.

Drón technikai adatlap bosnyákul
3. Ez viszonylag egyszerű. Töltsd le a drónod technikai adatlapját a gyártó oldaláról és fordíttasd le Google Translate vagy más online fordító segítségével bosnyák nyelvre. Ezt kell pdf formában csatolnod. Ha nem találod a technikai adatlapot, akkor sorold fel a drón főbb paramétereit. Súly, méret, kamera felbotás, sebesség stb.
Személyi vagy útlevél másolat
4. Ez is egy egyszerű feladat, szkenneld be a személyi igazolványodat vagy az útleveledet pdf formátumban. Én mellé tettem a lakcímkártya másolatát is, hogy abból se legyen prbléma.
Fizesd be a díjat!
5. Na ez az a pont, ahol nem fogsz tudni továbblépni. Eddig azt hihetted, mindent el tudsz intézni online, nem kell Montenegróba menned az utazást megelőzően legalább 30 nappal, hogy személyesen elintézd az import engedélyt. De el kell, hogy keserítselek! Nem tudod befizetni a 10.00 EUR ügyintézési díjat. Ez is egy hosszú történet, de megpróbálom lehetőleg röviden összefoglalni, mit intéztem ez ügyben.
Szóval látod, hogy be kell fizetned a pénzt, nem is nagy összeg szerintem, simán megér ennyit, hogy nyugodt lehessek a határon., A nyomtatvány fel is tünteti, kinek kell fizetni, megad egy számlaszámot és azt is, hogy mit írj a közlemény rovatba. Csak az a bökkenő, hogy ezzel nem boldogulsz online utalással. Mert ahhoz még szükséged lenne néhány dologra, ami nincs.
Először is ha megnézed, ez nem egy szokványos számlaszám. Ha bemész egy montenegrói OTP fiókba – mert ott is van OTP -, akkor megpróbálhatod személyesen befizetni ezt az összeget, de nem biztos, hogy sikerrel jársz. Ugyanis én is találtam olyan illetőt, aki szintén képtelen volt megoldani a befizetést távolról, egy másik országból, így keresett egy montenegrói személyt, aki tudott neki segíteni. Erre többféle tanácsot adtak különböző fórumokon.
Keress egy montenegrói barátot!
Van olyan illető, aki potom 200.00 EUR átutalása ellenében hajlandó neked befizeni a 10.00 EUR-s díjat a hivatalban és igazolást küld róla neked. Lássuk be, azért nem szívesen perkálnál ki te sem ennyi pénzt ezért a papírért egy vadidegennek. Még ha hivatalosan intézi, akkor sem.
Másik lehetőség, hogy megkeresed a szállásadódat ott, ahol szobát foglaltál és megkéred, hogy a te nevedben fizesse be a díjat. Ez sem tökéletes, mert hogyan fogja a nevedben befizetni? MIlyen személyes adatokkal? Szóval ez is gáz.
Aztán van egy online felület, amit a minisztériumban ajánlott az ügyintéző, hogy ott fizessem be a díjat. Megadta az oldal linkjét, mit válasszak ki a menüben, aminek a végén automatikusan ki fogja írni a 10.00 EUR befizetendő összeget, majd az adataim megadását követően már fizethetek is. Na igen, de magyar papírokkal, magyar lakhellyel felejtsd el! Nem tudod elintézni, mert hibát fog jelezni, nem enged tovább a fizetéshez.

Először is a mi személyi igazolvány számunk nem írható be, csak montenegrói. Amikor a lakcímedet írnád, elakadsz, mert az ország kiválasztása szürke, nem módosítható, csak „Montenegro” szerepel. Ez tehát zsákutca. Amikor írtam az ügyintézőnek, hogy mégis hogyan tudnék más adatokat, címet megadni, a válasz annyi volt, hogy csak montenegrói fizethet be. Kérjek meg valakit, aki a nevemre befizeti. De hogy? Csak a saját nevére tudja befizetni. Szóval ez is zsákutca.
Következő próbálkozás az volt, hogy egy fórumon találtam egy online felület linkjét, mint nálunk az ügyfélkapu. Be tudtam regisztrálni, megjött az ellenörző e-mail, igazoltam a címem és már be is léphettem. Azt írták a fórumban, hogy csak kövessem a menüben a következő pontokat és eljutok a fizetéshez. Beléptem, kattintgatom a menüpontokat, majd eljutok egy csomó dokumentumhoz, amik közt elvileg meglapul amit keresek. Bogarásztam az idegen nyelvű mondatokat, de nem sikerült megtalálnom a hivatkozott dokumentum linkjét. Hosszasan bogarásztam, de nem jártam sikerrel, ismét zsákutcába kerültem.
Itt volt az a pont, hogy feladom, nem érdekel, beviszem a drónt úgy ahogy van, aztán csak szerencsém lesz és tényleg nem foglalkoznak vele. De aztán az motoszkált az agyamban – tudván, hogy nem vagyok szerencsés alkat ilyen esetekben -, hogy ha ezer emberből egyet mégis kifognak a vámosok, az biztosan én leszek, mert én így szoktam járni.
Na akkor mégis folytattam a keresgélést, de már semmi újat nem találtam. Volt még, aki azt javasolta, keressek egy olyan montenegrói fórumot a FB-on, ahol vannak magyarok. Ott kérjek meg valakit, hogy intézze el nekem. Ez lett volna talán a végső megoldási kísérletem, de belebotlottam egy bejegyzésbe, ami épp arról szólt, hogy egy srác megkért egy ilyen fórumozót, hogy segítsen neki és szerencséje is volt. Nem magyar volt a történet szereplője, de a lényeg nem is ez. Az illető helyi lakosként bement a bankba és szerette volna befizetni az összeget a megadott adatok alapján. A bank tisztviselő azonban felhívta rá a figyelmét, hogy a számlaszám nem stimmel, ezzel nem fog tudni utalni, kell egy 16 vagy 17 jegyű szám és ami neki van az nem annyi. A bankos rendes volt, mert némi nyomozást követően kiderítette a helyes bankszámlaszámot, így el tudták végezni az utalást.
Na gondoltam, ez milyen jó, akkor csak tudok valahogy mégis online utalni, hisz végre van egy szabályos bankszámlaszám, kedvezményezett, közlemény. Ennyinek már elégnek kell lenni! Igen, de nem Montenegróban vagyok, így kevés ennyi adat. Szükséges még a bank neve, ahol a számlát vezetik, és a SWIFT kódra is szükségem lesz. Ráadásul a pénzmosás elleni harc jegyében meg kell indokolnom, hogy miért akarok nem EU-s országba utalni 10.00 EUR-t. Ez is nagyon bájos, nehogy valami terrorszervezetet juttassak támogatáshoz.
Hát jobb híján elindultam ezen a vonalon. De hogy hogyan alakult a történet vége és még hány helyen kellett információért küzdenem, e-mailt írni, azt megtudhatod majd a következő írásomból. Most ennyi elég volt. Még végigolvasni sem egyszerű, nemhogy elintézni mindezt.
Vajon sikerrel jártam?
Kiderül, ha elolvasod a következő részt.
A fenti dokumentumokhoz tartozó linkek (2024. áprilisi állapot! Mindig ellenőrizd, hogy a legfrissebb dokumentumokat töltsd ki és küldd el!)
Az itthoni regisztrációhoz látogasd meg ezt az oldalt!
Néhány hónappal azután, hogy ezt az írást készítettem, egyik kedves hozzászóló kiegészítő információkat osztott meg velünk a regisztráció változásaival kapcsolatban. Ezért ide is beillesztem változtatás nélkül, amit M. Tamás osztott meg velünk a egyik bejegyzésnél hozzászólásként. Ezúton is köszönöm neki a segítséget!
Üdv Mindenkinek!
Kaptam választ a beadott regisztrációs kérvényemre. Július 1-vel alapjaiban változott meg a montenegrói dronozás feltétele.
Bemásolom ide a kapott választ:
„2024. július 1-jétől a drónok montenegrói használatára vonatkozó új szabályozás hatályba lépett: https://www.caa.me/sites/default/files/pravilnik_o_uslovima_za_sigurnu_upotrebu_sistema_bespilotnih_vazduhoplova.pdf .Az új rendelet elfogadta a 2019/947 számú uniós rendeletet https://www.easa.europa.eu/document-library/general-publications/easy-access-rules-unmanned-aircraft-systems-regulation-eu .
Az új szabályozás szerint az UAS üzemeltetői kötelesek regisztrálni a Montenegrói Polgári Repülési Ügynökségnél, ha 249 grammnál nagyobb felszálló tömegű drónt szeretnének üzemeltetni. Regisztráció szükséges a 250 g-nál kisebb tömegű drónok üzemeltetéséhez is, amelyek olyan érzékelővel vannak felszerelve, amely személyes adatokat gyűjt, mint például (videó, fotó, infravörös) kamera, mikrofon stb.
Link a regisztrációs űrlaphoz:
jogi személyek esetében: https://www.caa.me/en/form-of-legal-entity
természetes személy esetében: https://www.caa.me/en/form-for-natural-persons
Olyan pilóták is, akik 249 g-nál nagyobb felszálló tömegű drónt szeretnének üzemeltetni. online elméleti vizsgát kell tennie az A1/A3 alkategóriából. Az UAS pilóták A1/A3 alkategóriáinak elméleti tudásképző tanfolyamait itt találja: https://www.caa.me/sites/default/files/theoretical_knowlegde_training_a1-a3_pdf.pdf .
Ha Ön már regisztrált és/vagy sikeres vizsgát tett valamelyik EU-tagállamban, akkor nem kell Montenegróban regisztrálnia, vagy vizsgáznia, de át kell adnia számunkra a regisztrációs igazolásokat és az elméleti vizsga teljesítésének igazolását.
Továbbá, kérjük, vegye fel a kapcsolatot a Gazdaságfejlesztési Minisztériummal és annak Multilaterális és Regionális Kereskedelmi Együttműködési és Gazdasági Külkapcsolati Igazgatóságával, mivel ők felelősek a drónok Montenegróba történő behozataláért.
Íme az ügy kapcsolattartója a Gazdasági Minisztériumban:
Spiro Medigovic e-mail: spiro.medigovic@mek.gov.me és Marko Bjelica marko.bjelica@mek.gov.me”Úgy gondolom, hogy vizsgázott drónpilótaként egyszerűbb lett a drónozás Montenegróban. Bár még a 66 oldal pdf elolvasása forditás után még hátra van, de gondolom az EASA alapjaira épül.
Este küldöm újra a kérelmem.
M. Tamás 2024.07.13.
Sok munkát tettél bele, Laci, de most már más a rendszer, mégis nagy köszönet érte, hogy próbáltál segíteni nekünk!